5 stappen die jou gaan helpen om vandaag nog nee te kunnen zeggen.

Is de klant áltijd koning? Het antwoord hierop is ‘nee’. Onderneemsters vinden het moeilijk om nee te zeggen tegen klanten. Ze willen graag alle wensen van de klant in vervulling laten gaan, maar het komt voor dat het inwilligen van deze wensen simpelweg niet mogelijk is.

Het kan lastig zijn om ‘nee’ te verkopen aan een klant, maar waarom vinden we dan zo moeilijk om iets te weigeren?

Ik ga eerlijk tegen je zijn, ik vond het lastig om nee te zeggen. Ik wilde het liefst heel de wereld helpen en zei daarom vaak JA. Dit komt doordat ik niet graag mensen wil teleurstellen.

Toch heb ik NEE leren zeggen om dingen te doen waar ik energie van krijg. Ik nam teveel hooi op mijn vork, omdat ik geen nee kon zeggen. Ik heb hierdoor op de blaren moeten zitten en dit wil ik écht nooit meer meemaken.

Als je merkt dat je ja zegt terwijl je eigenlijk nee wilde zeggen, is het belangrijk om je bewust te worden van jouw denkpatroon. Trap niet in de valkuil dat je er moet zijn voor anderen! Je hoeft geen oplossing te bedenken voor de ander zijn probleem. Maak van zijn/haar probleem niet jouw probleem!

De eerste stap in het NEE leren zeggen, is begrijpen waarom jij dit vervelend vindt om dit te doen. Er zijn een aantal veel voorkomende oorzaken:

  1. Je bent behulpzaam en wilt niemand wegsturen met een probleem.
  2. Als startende onderneemster wil je jouw plek in de markt veroveren.
  3. Je wilt niet gezien worden als onbeleefd of egoïstisch.
  4. Bang voor reputatieschade.
  5. Het vermijden van conflicten.

Hoe kan je dan NEE leren zeggen?

  1. Wees respectvol naar de ander toe!
    “Ik wil je graag helpen, maar mijn planning laat dit vandaag niet toe.”
    Veel mensen denken dat nee zeggen niet respectvol is, maar het gaat erom hoe je nee zegt. Wees altijd respectvol met je antwoord. Je geeft de ander hierdoor een goed gevoel.
  2. Je mag altijd je mening veranderen!
    Soms besef je pas achteraf dat het niet zo handig van je was om ja te zeggen. Dat is vervelend, maar je hebt het recht om van mening te veranderen. Vertel dit zo snel mogelijk, zodat hij/zij op zoek kan naar een andere oplossing. Stel dus niet uit tot morgen wat je vandaag al weet! Het kost alleen maar negatieve energie als je ermee zou wachten.
  3. Keep it SMART en SIMPLE!
    Nee is al voldoende. Je zou kunnen zeggen “Sorry ik heb op dit moment andere prioriteiten”.
  4. Je bent geen verklaring schuldig.
    Een verklaring geven waarom je nee zegt is eigenlijk om goedkeuring vragen aan de ander. Het maakt je krachtiger als je gewoon nee zegt.
  5. Ja zeggen terwijl je nee bedoelt, is niet handig. Niet voor jezelf, want het kost je tijd, energie en geld.

Kortom, het is zonde van je tijd om altijd maar ja te zeggen. Zeg eens wat vaker NEE! Oefening baart kunst 😉 Veel mensen zullen je waarderen om je duidelijkheid en het geeft jou ruimte om dingen te doen die je echt belangrijk vindt.

Kijk niet terug nadat je NEE hebt gezegd!
Je hebt nee gezegd, op je meest vriendelijke manier ooit! Dat is mooi, nu op naar je volgende leer moment om nee te zeggen! Kijk vooral niet te lang terug en maak je vooral niet druk over wat iemand nu van je vindt.

Je hebt de juiste keuze voor jezelf gemaakt en dat op een vriendelijke en respectvolle manier gebracht. Waarschijnlijk heb je iemand ook écht geholpen, alleen heb je daar je eigen kostbare tijd niet aan besteed. Win-win, geniet daarvan!

Ik hoop dat je hier in de praktijk iets aan hebt en ik wens je veel succes met je bedrijf. Als jij nu verder wil groeien en meer resultaat door te gebruiken wat je (nog) niet optimaal benut, dan wil ik je graag uitnodigen voor een persoonlijk adviesgesprek om jouw kansen en mogelijkheden te bespreken.

(Online) Ondernemen is een puzzel. Een puzzel die jij uiteindelijk op kunt lossen door alle stukjes te vinden. Een succesvolle puzzel is moeilijk en kan even duren. Maar geef niet op!

Met de juiste strategie en tools kom je er wel.
Wil jij jouw bedrijf (online) laten groeien?
Vraag je je af wat daarvoor nodig is en of we je daarbij kunnen helpen?
Het adviesgesprek is geheel gratis en vrijblijvend.

Laten we samen kijken hoe jij stappen kan zetten om jouw STAR Business te creëren:

💌 Wat zijn jouw doelen en hoe kun jij daar komen.
💌 Welke stappen jij zou kunnen nemen om je doelen te bereiken.
💌 Of en hoe ik jou kan helpen.

Plan hier je GRATIS gesprek in (Link in BIO):
https://academyvirtualstars.nl/plan-je-intake-strategie-gesprek-in/

IT'S YOUR TIME TO SHINE!

Ik hoop je binnenkort te ontmoeten!

Met sprankelende groet,
Cindy

Laat een reactie achter